Slim laadmanagement voor VvE's

Slim laadmanagement voor VvE's

De wens van appartementseigenaren om de stap te maken naar elektrisch te rijden stelt VvE's voor uitdagingen. De elektriciteitsaansluiting van gezamenlijke voorzieningen zoals de parkeerkelder is van oorsprong berekend op lichte verbruikers zoals verlichting en een lift. Het laden van elektrische auto's vraagt veel meer vermogen. Een aantal auto's lukt nog wel maar om op te schalen is een gedegen aanpak nodig.

Met slim laadmanagement kunnen verenigingen van eigenaren hun laadvoorzieningen uitbreiden zonder hoge terugkerende kosten voor een zware netaansluiting of de investering in een dure accu. De leden van de VvE profiteren van lagere energiekosten en een verbeterd verdienmodel voor zonnepanelen op gezamenlijk dak.

Zo werkt het

Energie is vermogen keer tijd. Door laadsessies in de tijd te spreiden of te verplaatsen zorgt Loqio smart charging voor optimale benutting van de capaciteit van de aansluiting en de laagst mogelijke energiekosten. Hierbij houdt het systeem rekening met vertrektijd en laaddoel.

Aan de hand van metingen, machine learning, voorspellingen en koppeling met de energiemarkten zoekt het energiemanagementsysteem continu het optimale moment om auto's te laden. De laadstroom wordt iedere seconde bijgeregeld om te zorgen voor optimale zelfconsumptie van zonne-energie en om overbelasting van de aansluiting te voorkomen als andere verbruikers veel vermogen vragen.

Conform de aankomende norm voor slim laden krijgen slimme laadsessies gegarandeerd een lading van 30 kWh in zes uur. Via een QR-code en een webapp kan de EV-rijder kiezen voor direct laden of een afwijkende vertrektijd of laaddoel instellen. Ook laden op 100% zonne-energie is mogelijk.

Demo aanvragen

Voordelen

  1. Maximale benutting van vermogensruimteMet realtime load management halen we het maximale uit de vermogensruimte van je aansluiting en de momentane opwek van zonnepanelen. 
  2. Meer EV's zonder capaciteitsuitbreidingDoor spreiding van laadsessies in de tijd maken is het mogelijk om meer elektrische auto's te laden zonder buitenproportionele kosten voor aansluitcapaciteit.
  3. Optimale zelfconsumptieDoor te laden op momenten met overtollige opwek is de VvE voorbereid op de afbouw van de salderingsregeling en wordt er bespaard op eventuele terugleverkosten.
  4. Laden op dynamische energieprijzenBespaar op energiekosten door automatisch te laden in de uren met de laagste stroomprijs. 
  5. Bespaar kosten voor laadbeheersysteemVerreken de energiekosten per laadpunt zonder kosten te maken voor een laadbeheersysteem met laadpassen.
  6. Altijd controle over laadsessiesOnze oplossing is voorbereid op de aankomende norm voor slim laden. Via een app kunnen bewoners op elk moment hun laadvoorkeuren aanpassen of overschakelen op direct laden.
  7. Onafhankelijk van eMobility Service ProviderOnze oplossing communiceert direct met de laadpaal en functioneert onafhankelijk van een eventueel laadbeheersysteem. Bewoners kunnen hun eigen afrekensysteem (of dat van hun werkgever) gebruiken. 

Meer laadpalen door slim laden

De standaard kleinverbruikersaansluiting van 3x 25 ampère heeft een vermogen van 17 kW, niet eens genoeg om twee auto's op vol AC-vermogen te laden. Het verzwaren van de aansluiting brengt hoge terugkerende netwerkkosten met zich mee. In de onderstaande tabel hebben we de jaarlijkse netwerktarieven van de drie grote netbeheerders uiteengezet.

  Enexis Liander Stein
3x 25A (17 kW) € 427 € 401 € 424
3x 35A (24 kW) € 1.783  € 1.732 € 1.743
3x 50A (34 kW) € 2.624 € 2.555 € 2.550
3x 63A (43 kW) € 3.464 € 3.387 € 3.357
3x 80A (55 kW) € 4.305 € 4.211 € 4.164

Bepalend voor het dimensioneren van de aansluiting is de hoeveelheid die er in een bepaalde tijd geleverd moet worden. Vermogen is van minder belang.

Neem als voorbeeld een scenario waarin er tien elektrische auto's met 30 kWh (goed voor een bereik van 150 kilometer) bijgeladen moeten worden tussen 22.00u en 06.00u. In acht uur moet de aansluiting 300 kWh energie leveren, gelijk aan een gemiddeld vermogen van 37,5 kW. In de praktijk zal een 3x 50A aansluiting volstaan.

Het gemiddeld vermogen is dus veel lager dan in een situatie waarin alle auto's gelijktijdig op vol vermogen laden. Voor tien auto's zou er dan 110 kW nodig zijn. Dit is waar slim laadmanagement veel kosten bespaart. Door auto's om de beurten te laden en het vermogen te regelen kunnen er meer auto's geladen worden op een aansluiting met beperkte capaciteit. De besparing ten opzichte van een zwaardere aansluiting kan oplopen tot € 1700 per jaar.

Lagere kosten door laden op dynamische prijzen

Verdere verlaging van de laadkosten is mogelijk door het moment van laden af te stemmen op de actuele energieprijzen op de dagmarkt. Door het afsluiten van een energiecontract met dynamische energietarieven kan er geprofiteerd worden van lage energieprijzen in de daluren. In de nacht zijn de uurprijzen altijd relatief laag vanwege een lagere vraag. Dit effect wordt versterkt als er sprake is van harde wind. In de middag drijft de opwek uit zon de prijzen omlaag, met name in het voorjaar, de zomer en het weekend.

Slim laden verplaatst het laden naar momenten met de laagste prijzen. De oplossing van Loqio houdt rekening met de vertrektijd van individuele auto's. Bewoners kunnen in hun app hun voorkeuren instellen en een laadsessie bijsturen als dat gewenst is. In de praktijk zullen auto's van bewoners die die overdag van huis zijn in de avond na 21.00u geladen worden. Auto's van de bewoners die overdag thuis zijn, zullen automatisch in de middag laden. De uitkomst voor de leden van de VvE is een gemiddeld lagere energieprijs.

Kortere terugverdientijd voor collectieve opwek

Veel VvE's hebben de wens om te investeren in zonnepanelen maar hebben moeite om de business case rond te krijgen. In het geval van opwek achter de gezamenlijke aansluiting is er voor de leden van de vereniging geen mogelijkheid om te salderen en opgewekte energie van het gezamenlijke dak direct achter de meter te gebruiken. De leden moeten over het volledige energieverbruik van hun woning energiebelasting en btw betalen, terwijl de VvE genoegen moet nemen met een vaak matige vergoeding voor energie die wordt teruggeleverd aan het net.

Door zonnepanelen te combineren met laadvoorzieningen achter dezelfde aansluiting kan de opgewekte energie gebruikt worden om goedkoper te laden. Momenteel kunnen opwek en verbruik nog volledig gesaldeerd worden. De salderingsregeling wordt waarschijnlijk vanaf 2026 afgebouwd. Vanaf dat moment is het zaak op opgewekte energie zoveel mogelijk direct te gebruiken. Elektrisch laden is hiervoor bij uitstek geschikt vanwege de uitstekende stuurbaarheid en de geringe investering die nodig is om slim laden mogelijk te maken.

Overigens brengen steeds meer energieleveranciers terugleverkosten in rekening aan klanten die energie leveren aan het net. Ook dan zorgt slim laden op zelf opgewekte energie voor lagere terugleverkosten.

Bespaar op kosten van laadbeheersysteem

Loqio smart charging registreert het energieverbruik per laadpunt en de energieprijzen op het moment van laden. Op basis van deze gegevens heeft de VvE inzicht in de maandelijkse energiekosten per laadpunt. De energiekosten kunnen doorberekend worden aan de leden van de VvE zonder noodzaak voor een abonnement op een laadbeheersysteem van al snel 5 euro per laadpunt per maand.

Een bijkomend voordeel is dat bewoners de optie vrij houden om het laadbeheersysteem van hun werkgever of leasebedrijf op hun laadpaal te gebruiken voor verrekening van laadkosten met de werkgever.

Laagdrempelige instap

Wij installeren al een compleet energiemanagementsysteem vanaf € 345 met maandelijkse kosten vanaf € 37,50 exclusief btw. Het systeem kan de maandelijkse laadkosten per laadpunt berekenen. Zo bespaart de VvE kosten voor een laadbeheersysteem. Wil je meer weten over wat Loqio kan betekenen voor jouw vereniging, neem dan contact met ons op.

Prijzen

Loqio Smart Charging wordt geleverd inclusief een energiemanagementsysteem dat het totale gebouwverbruik en de eventuele opwek van zonnepanelen volgt. Energieprijzen en voorspellingen van de opwek en het gebouwverbruik zijn de basis waarop laadsessies slim worden ingepland.

Het systeem kan naadloos uitgebreid worden met extra submeters om inzicht te krijgen in het energieverbruik van bijvoorbeeld de verlichting in een parkeergarage.

Bestuurbare laadpalen zoals de Alfen Eve zijn vereist om laadsessies slim aan te aansturen.

De genoemde prijzen zijn exclusief btw en van toepassing op een kleinverbruikersaansluiting met een slimme meter.

Loqio EMS

Basis voor lokaal energiemanagement en energiemonitoring

Extra's
  • Dynamisch load management
  • Meting van hoofdaansluiting
  • Voorspelling van verbruik en opwek
  • Onbeperkt uitbreidbare submetingen
375,-

setupkosten

v.a. € 25

per maand

Smart charging

Écht slim laden voor de laagste energiekosten en hoogste laadcapaciteit

Features
  • Laden op dynamische energieprijzen
  • Optimalisatie van zelfconsumptie
  • Controle over laadsessies
  • Verrekening van laadkosten
2,50

per laadpunt per maand

€ 0,01

per geladen kWh per maand

Submetingen

Gedetailleerd inzicht en betere voorspelling van vermogensruimte

Extra's
  • Inzicht in opwek en verbruik achter de hoofdaansluiting
  • Inzicht in energieverbruikers zoals verlichting en lift
v.a. €145,-

setupkosten per submeting

€ 1,50

per submeting per maand

Samengevat: dit bieden we jouw VvE

Neem contact met ons op

Heb je vragen over energiemanagement, sensoren, dashboards en slimme gebouwen? Wij helpen je graag verder.

Stuur ons een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Femme Taken

Business, software development en design

[email protected]

Sebastiaan Schimmel

Business, software development en infra