Besparen op kosten voor kW-max met slim laadmanagement

Besparen op kosten voor kW-max met slim laadmanagement

Femme Taken

Femme Taken

Business, EMS software development en design

Januari 2024

De uitbouw van laadinfrastructuur betekent voor veel bedrijven een zwaarder gebruik van hun elektriciteitsaansluiting. Daarmee dreigen ook hogere netwerkkosten. In deze blog leggen we uit hoe je met de inzet van slim laadmanagement kunt besparen op de kosten van maximum transportvermogen.

Opbouw van netwerktarieven voor grootverbruikers

De netwerktarieven voor grootverbruikers bestaan uit drie variabele componenten:

Het maximum transportvermogen, ook wel kW-max genoemd, wordt maandelijks afgerekend op basis van het kwartier met het hoogste gemiddelde vermogen. Het tarief is voor ondernemingen met een MS/LS-aansluiting (vermogen van maximaal 125 tot 150 kW afhankelijk van netbeheerder) lager dan de kosten voor gecontracteerd vermogen. Voor bedrijven die op een hoger vermogen zijn aangesloten is kW-max de grootste factor in de kosten van transportvermogen. Grootverbruikers hebben dus een financiële prikkel om hun piekvermogen te beperken. Door de alsmaar stijgende netwerkkosten wordt die incentive ieder jaar groter. De gemiddelde stijging van de netwerktarieven in 2024 was een kwart ten opzichte van het voorgaande jaar.

De exacte kosten per kW verschillen per netbeheerder. In de onderstaande tabel zijn de tarieven van 2024 uiteengezet voor de drie grote netbeheerders:

  Enexis Liander Stedin
Gecontracteerd vermogen per kW (MS/LS tot ca. 150 kW) € 3,74 € 3,54 € 3,59
Gecontracteerd vermogen per kW (MS tot ca. 2.000 kW) €2,21 € 2,23 € 1,92
Maximum transportvermogen per kW € 3,14 € 3,20 € 2,85

Kleinverbruikers

Het kW-max tarief is niet van toepassingen op kleinverbruikersaansluitingen. Kleinverbruikers betalen jaarlijks een vast tarief gebaseerd op de capaciteit van hun aansluiting. Voor de kosten maakt het niet uit hoeveel vermogen er werkelijk wordt gebruikt.

Hogere kosten zonder laadmanagement

Zonder slim laadmanagement zal het uitbreiden van de laadvoorzieningen snel zorgen voor hogere kosten voor maximum transportvermogen. In veel gevallen piekt de vermogensvraag van het laadplein in de ochtend tussen 8.00u en 11.00u als werknemers arriveren en hun elektrische auto inpluggen op een laadpaal. Vaak wordt er op dat moment al veel energie gebruikt door de klimaatbeheersing of om productieprocessen op te starten. Een 11 kW laadpaal die rechtstreeks bijdraagt aan een hogere kW-max levert een jaarlijkse kostenpost op van 400 euro.

Slim energiemanagement zorgt ervoor dat het energiegebruik van het laadplein gespreid wordt over de dag. Op momenten dat het gebouw weinig minder vermogen afneemt wordt er sneller geladen en als de vermogensvraag van het gebouw een piek heeft, zullen de laadpalen in vermogen worden teruggereld. Dit maakt het mogelijk om meer auto's te laden binnen het gecontracteerd transportvermogen en zonder de kosten voor maximum transportvermogen te verhogen.

Seizoensgebonden besparen op kW-max

Voor ondernemingen die zelf energie opwekken met zonnepanelen is er een extra mogelijkheid om te besparen op kosten voor kW-max. Door het energiegebruik van het laadplein te verplaatsen naar momenten met veel opwek uit de zonnepanelen wordt er minder vermogen uit het elektriciteitsnet betrokken.

Het gewenste piekvermogen waarop gestuurd wordt door het energiemanagementsysteem kan maandelijks geoptimaliseerd worden op basis van de verwachte opwek. In maanden met veel opwek wordt er gestuurd op een lager maximum transportvermogen en in maanden met weinig opwek wordt het gecontracteerd transportvermogen volledig benut.

Het principe is ook toepasbaar als er seizoensgebonden invloeden zijn op de vermogensvraag van het gebouw, bijvoorbeeld bij een gebouw dat in de winter op gas wordt verwarmd en ’s zomers met elektrische koelmachines wordt gekoeld.

Praktijkcase slimme peak shaving

Bij onze launching customer Exonet brengen we deze vorm van optimalisatie in de praktijk. Exonet heeft een gecontracteerd transportvermogen van 80 kW en kan met eigen zonnepanelen maximaal 65 kW opwekken. Het bedrijf heeft een laadplein met twaalf laadpunten die per stuk 11 kW kunnen afnemen.

Loqio is in juni 2023 begonnen met slim laden bij Exonet. Tot en met september kon ons EMS het maximum transportvermogen beperken tot ongeveer 40 kW. In oktober wordt er gestuurd op 60 kW en in december en januari op de volle 80 kW. De jaarlijkse besparing op kosten voor kW-max is ruim € 750. Deze besparing wordt gecombineerd met een verlaging van de laadkosten door te sturen op zelfconsumptie en dynamische energietarieven.

De onderstaande grafiek toont het kwartiervermogen in de maand augustus met in blauw import en in magenta export. Te zien is ook dat er dankzij slim laden op de meeste werkdagen nauwelijks vermogen werd afgenomen en er minder vermogen werd teruggeleverd. Slechts op enkele dagen is een importvermogen van 40 kW nodig vanwege ongunstige weersomstandigheden. Ondanks de geringe import uit het het werd er op werkdagen toch gemiddeld 300 kWh gebruikt voor kantoor en laadplein.

De voordelen van Loqio smart charging

Veel laadpaalleveranciers leveren een vorm van loadmanagement op hun laadpalen. Loqio smart charging gaat een stap verder dan de load balancing van de laadfabrikanten. Loqio EMS bestuurt individuele laadsessies en houdt rekening met de vertrektijd en het laaddoel van een laadsessie. Laadsessies kunnen geprioriteerd worden op basis van de voorkeuren van de EV-rijder of de fleet manager en aan de hand van de standaardinstellingen van een laadpunt.

Loqio smart charging gebruikt machine learning om een verwachting te maken van de opwek en het energiegebruik van een gebouw gedurende de dag, zodat nauwkeurig voorspeld kan worden hoeveel vermogen er gedurende de dag beschikbaar is voor laden. Dit zorgt ervoor dat laadsessies op een betrouwbare manier in de tijd verplaatst kunnen worden waarbij de EV-rijder ervan verzekerd is dat een auto voldoende wordt geladen.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe slim laden de laadkosten van jouw organisatie kan verlagen, neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op

Heb je vragen over energiemonitoring, slim laden en energiemanagement? Wij helpen je graag verder.

Stuur ons een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Femme Taken

Business, software development en design

[email protected]

Sebastiaan Schimmel

Business, software development en infra