Zakelijk slim laden op dynamische energietarieven

Zakelijk slim laden op dynamische energietarieven

Femme Taken

Femme Taken

Business, EMS software development en design

Januari 2024

Hoge gasprijzen in combinatie met een snelle uitbreiding van de opwekcapaciteit uit zon en wind hebben ervoor gezorgd dat energieprijzen op de dagmarkt van uur tot uur verschillen. Bedrijven kunnen hiervan profiteren door over te stappen op een energiecontract met een dynamische energietarief en hun energieverbruik te verplaatsen naar momenten met een lagere energieprijs.

Het slim laden van elektrische voertuigen is bij uitstek geschikt om geoptimaliseerd te worden voor dynamische energieprijzen. De investeringskosten zijn gering: de batterijen op wielen zijn er immers al en veel laadpalen kunnen slim aangestuurd worden.

Duck curve

De variatie in het aanbod van energie uit zon en wind en de vraag naar energie van huishoudens, kantoren en de industrie zorgt voor een dagelijks terugkerend patroon in de uurtarieven. In de middag en nacht zijn prijzen relatief laag, in de ochtend en avond zijn ze hoog. Dit fenomeen wordt ook wel de duck curve genoemd.

De oorzaak van de variatie in energieprijzen zijn de lage marginale kosten waarvoor windturbines en zonnepanelen energie kunnen leveren. Er is immers geen brandstof als input nodig om energie op te wekken met een windmolen of zonnepaneel. Op momenten met veel aanbod van duurzame energie en een lage vraag zakt de kale energieprijs zonder energiebelasting geregeld naar nul. Op momenten met teveel aanbod wordt de kale energieprijs zelfs negatief.

Hoewel de day-ahead prijzen per dag en uur verschillen, zorgt het mechanisme achter de duck curve voor de zekerheid dat de energieprijzen in de nacht en middag altijd relatief laag zijn. Bedrijven die overwegend energie gebruiken tussen 10.00u en 16.00u kunnen profiteren van lagere energiekosten door over te stappen op dynamische energieprijzen. Met name in het voorjaar en de zomer kunnen de spreads tussen de dure en goedkope uren groot zijn.

Slim laden op dynamische energieprijzen

Door het energieverbruik van elektrisch laden te verplaatsen naar momenten met de laagste energieprijzen zorgt Loqio Smart Charging voor lagere energiekosten en worden de risico’s van een energiecontract met dynamische prijzen beperkt. Een besparing van 2 cent per kWh op de laadkosten is haalbaar onder normale omstandigheden indien er voldoende flexibiliteit is om het laden uit te stellen tot de middag of de nacht. Op stormachtige dagen en dagen met veel opwek uit zon is het voordeel nog aanzienlijk groter.

Voor gebouwen met eigen opwek uit zonnepanelen zorgt de sturing op dynamische energietarieven voor een optimale verwaardig van opgewekte energie. Door het mijden van transportkosten, energiebelasting en vergoedingen voor de energieleverancier is de directe consumptie van zelf opgewekte energie bijna altijd goedkoper dan terugleveren en op een ander moment energie importeren. Op dagen waarop er meer opwek wordt verwacht dan het gebouw en het laadplein kan consumeren, wordt er teruggeleverd op momenten dat de energieprijs het hoogst. De laadplein gebruikt dan zoveel mogelijk zelf opgewekte energie op het moment dat de prijzen op hun dieptepunt zijn.

In de ochtend tussen 08:00u en 09:30u arriveren de auto's op kantoor en wordt hun laadsnelheid automatisch getest. Het laden wordt uitgesteld tot de middag als de energieprijzen het laagst zijn.

Lagere co2-footprint

Naast de financiële voordelen van slim laden op dynamische energieprijzen zijn er de maatschappelijke baten van laden op een groenere energiemix. Lage energieprijzen zijn een indicatie dat er relatief veel energie door duurzame bronnen wordt opgewekt. Op momenten met negatieve energieprijzen is er curtailment (het terugregelen) van opwek uit zon en wind nodig om de vraag en het aanbod van elektriciteit in balans te houden. Het verhogen van de vraag door slim laden zorgt op zo'n moment voor meer opwek van duurzame energie.

Sectoren en doelgroepen

Slim laden op dynamische tarieven is toepasbaar voor veel sectoren. Laadpleinen van kantoorgebouwen profiteren van lagere energiekosten in de middag. Logistieke bedrijven en dienstverleners met een elektrisch wagenpark kunnen 's middags en in de nacht laden op lage tarieven. Dezelfde voordelen gelden voor Verenigingen van Eigenaren van parkeervoorzieningen, die met het laden op dynamische tarieven hun gemiddelde energiekosten kunnen verlagen.

Slimme energiemanager met EV-rijder aan het stuur

Loqio smart charging maakt gebruik van weer- en opwekverwachtingen om het energieverbruik en de opwek van een gebouw te voorspellen. Op basis hiervan kan het energiemanagementsysteem een nauwkeurig inschatting maken van het vermogen dat gedurende dag voor het laden van elektrische voertuigen beschikbaar is.

De bestuurders van elektrische auto's en de gebouwbeheerder of fleet manager hebben altijd controle over het laadproces. Via QR-code op de laadpaal en een beheeromgeving kunnen zij een laaddoel en vertrektijd instellen of een opt-out doen naar direct laden. Per laadpunt kunnen standaard voorkeuren ingesteld worden. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om snellaadplekken te maken voor bezoekers en slimme laadpunten met uitgesteld laden voor werknemers die de gehele werkdag op kantoor zijn.

Praktijkcase laden op dynamische tarieven

Bij onze launching customer Exonet brengen we slim laden op dynamische energietarieven in de praktijk. Exonet heeft een laadplein met twaalf laadpunten en kan met eigen zonnepanelen maximaal 65 kW opwekken. Het gecontracteerd transportvermogen voor teruglevering is vanwege netcongestie beperkt tot 40 kW. In het voorjaar en de zomermaanden komt op maandbasis 75 procent van de gebruikte energie uit eigen opwek.

Loqio energiemanagement zorgt ervoor dat auto's automatisch worden geladen op momenten met de laagste energieprijzen. Overtollige zelf opgewekte energie wordt teruggeleverd op momenten met de beste prijs.

De besparing uit het laden op dynamische energietarieven wordt gecombineerd met lagere kosten voor piekvermogen en een verlaging van de energiekosten door de optimalisatie van zelfconsumptie. In totaal realiseert het bedrijf een jaarlijkse besparing op laadkosten van € 3.400.

Meer over dit project »

Neem contact met ons op

Heb je vragen over energiemanagement, sensoren, dashboards en slimme gebouwen? Wij helpen je graag verder.

Stuur ons een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Femme Taken

Business, software development en design

[email protected]

Sebastiaan Schimmel

Business, software development en infra