Zakelijke laadkosten verlagen met slim laden: een overzicht van de mogelijkheden

Zakelijke laadkosten verlagen met slim laden: een overzicht van de mogelijkheden

Femme Taken

Femme Taken

Business, EMS software development en design

Oktober 2023

Veel bedrijven zijn van plan om te investeren in laadvoorzieningen of hebben al stappen genomen. Op de meeste laadpleinen vindt nog geen slim energiemanagement plaats. Er worden daardoor onnodige kosten gemaakt voor transportvermogen en de inkoop van energie. We geven je een overzicht van de mogelijkheden om de laadkosten van een zakelijk laadplein te verlagen met slim laden.

Verhogen van zelfconsumptie

Wanneer toepasbaar:

Laadpleinen bij kantoren hebben typisch een laadpiek in de ochtend als werknemers met hun elektrische auto op het werk arriveren. De zonnepanelen op het pand produceren in de ochtend nog niet hun optimale vermogen. In het voorjaar en de zomer komt het geregeld voor dat er in de ochtend energie uit het net wordt ingekocht, terwijl er in de middag energie wordt teruggeleverd.

De teruglevering van energie levert aanzienlijk minder op dan de kosten bij inkoop. Over de inkoop moeten transportkosten en energiebelasting betaald worden. Ook rekent de energieleverancier een lagere vergoeding voor teruglevering dan het kale levertarief zonder belasting.

Slim laden verplaatst laadsessies automatisch naar momenten waarop er overtollige opwek uit zonnepanelen wordt verwacht. Door het direct gebruik van zelf opgewekte energie kunnen bedrijven hun energiekosten met 10 tot 20 cent per kWh verlagen. In deze blog over zelfconsumptie leggen we in detail uit hoe deze kostenbesparing tot stand komt.

Meer over de voordelen van zelfconsumptie »

Peak shaving

Wanneer toepasbaar:

De periodieke tarieven die netbeheerders in rekening brengen aan grootverbruikers bestaan onder andere uit een vergoeding voor gecontracteerd transportvermogen en het hoogst gemeten vermogen in de maand. Het gaat hierbij om kwartierwaarden, oftewel het hoogste gemiddelde vermogen gedurende een kwartier in de maand.

De kosten voor transportvermogen zijn sterk gestegen als gevolg van de investeringen die netbeheerders moeten doen om de vraag naar transportcapaciteit bij te benen. Een 11 kW laadpaal die direct bijdraagt aan een hoger transportvermogen levert jaarlijks een kostenpost op van € 200 aan contractvermogen en € 300 aan piekvermogen. Het is dus zaak om een laadplein slim aan te sturen zodat er zo weinig mogelijk vermogen nodig is boven de al aanwezige vermogensvraag van het gebouw.

Bij bedrijven met eigen opwek kan er actief gestuurd worden op een lager piekvermogen in het voorjaar en de zomer, als zonnepanelen veel energie leveren. In dit artikel over besparen op kosten voor kW-max leggen we uit hoe de transportkosten zijn opgebouwd en hoe je met slim energiemanagement bespaart op de kosten van transportvermogen.

Meer over besparen op kosten van piekvermogen »

Dynamische energietarieven

Hoge gasprijzen in combinatie met een snelle uitbreiding van de opwekcapaciteit uit zon en wind hebben ervoor gezorgd dat energieprijzen op de day-ahead markt van uur tot uur verschillen.

De variatie in het aanbod van energie uit zon en wind en de vraag naar energie van huishoudens en de industrie zorgt voor een dagelijks terugkerend patroon in de uurtarieven. In de middag en nacht zijn prijzen relatief laag, in de ochtend en avond zijn ze hoog. Dit fenomeen wordt ook wel de duck curve genoemd.

Bedrijven die overwegend tussen 10.00u en 17.00u energie gebruiken, kunnen profiteren van lagere energiekosten door over te stappen op dynamische energieprijzen.

Door het energieverbruik van elektrisch laden te verplaatsen naar momenten met de laagste energieprijzen zorgt Loqio Smart Charging voor lagere energiekosten en worden de risico’s van een energiecontract met dynamische prijzen beperkt.

Meer over laden op dynamische energietarieven »

Hernieuwbare Brandstof Eenheden

Wanneer toepasbaar:

Met de handel in hernieuwbare brandstofeenheden (HBE's) stimuleert de overheid investeringen in duurzaam vervoer. HBE-certificaten kunnen verkregen worden bij het laden van elektrische voertuigen en bij de productie van biobrandstoffen. Producenten van fossiele brandstoffen zijn verplicht om hun co2-uitstoot te compenseren met de inkoop van hernieuwbare brandstofeenheden. In de komende jaren moeten zij een steeds groter deel van hun emissies afdekken met de inkoop van HBE's.

De hoeveelheid en herkomst van de geladen energie is bepalend voor het aantal verkregen certificaten. Laden op zelf opgewekte duurzame energie levert ruim drie keer zoveel HBE’s op als laden op stroom uit het elektriciteitsnet.

Het verwerken van HBE’s gaat gepaard met administratieve lasten en een verplichte jaarlijkse audit. Daardoor is het registreren van HBE’s pas interessant vanaf een bepaalde schaalgrootte. Slim laden helpt bij het verhogen van de opbrengst door laden te verplaatsen naar momenten met eigen opwek. Ook wordt het sneller rendabel om HBE's te winnen.

In deze blog over hernieuwbare brandstofeenheden lees je meer over het verdienmodel voor zakelijke laadpleinen en de voorwaarden waar je aan moet voldoen om HBE's te registreren.

Meer over HBE's als verdienmodel voor laadpleinen »

Praktijkcase kostenbesparing door slim energiemanagement

Bij onze launching customer Exonet brengen we slim laden in de praktijk. Exonet heeft een all-electric kantoorpand met een laadplein voor twaalf auto's. Met behulp van zonnecarport en zonnepanelen op het dak en wekt het bedrijf maximaal 65 kW vermogen op. Door het maximaliseren van zelfconsumptie, sturing op dynamische energieprijzen en het maandelijks optimaliseren van het piekvermogen realiseert ons energiemanagementsysteem een jaarlijkse besparing op de laadkosten van 3.400 euro.

Neem contact met ons op

Heb je vragen over energiemanagement, sensoren, dashboards en slimme gebouwen? Wij helpen je graag verder.

Stuur ons een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Femme Taken

Business, software development en design

[email protected]

Sebastiaan Schimmel

Business, software development en infra